Chcete u nás pracovat? Aktuálně hledáme automechanika na naše servisní centrum v Plzni. více informací
shop roku

Čisticí aditiva v benzinu: Mají vůbec účinek? A proč je vůbec řešit?

10.10.2016 13:19

Zatímco ještě před několika lety bylo tankování „lepšího“ prémiového benzinu s aditivy vnímané mnoha motoristy jako zbytečnost, která má na chod automobilu buď jen minimální, nebo těžko měřitelný efekt, dnes je pro některé modely automobilů benzin s čisticími aditivy nutností. Jaký účinek mají čisticí aditiva a co se děje s vaším motorem, když kvalitu paliva neřešíte?

U motorů s vyššími emisními standardy (EURO 3, 4, 5, 6) jsou čisticí aditiva nezbytná pro jejich bezproblémový provoz. Proč? Proč je nezbytné benzin obohacovat o čisticí aditiva, když ještě před pár lety řidiči tankovali běžný „neaditivovaný“ benzin a auta bez problémů jezdila?

kvalita paliv u čerpacích stanic v česku

Požadavky na čisticí schopnosti výrazně vzrostly se zpřísněním emisních limitů. Toto zpřísnění si vynutilo nová technologická řešení , která ale vedou k vyššímu zanášení sacích kanálů, ventilů, spalovacích prostor a vstřikovačů takzvanými úsadami – tedy směsí sazí vzniklých nedokonalým spalováním benzinu, polymerů a lepivé pryskyřice.

Tato vrstva – ať už zanese ventily, sací kanály, písty nebo spalovací prostory – je velmi odolná, těžko se odstraňuje, snižuje výkon vozu, zvyšuje spotřebu a podle místa výskytu i dál negativně ovlivňuje jízdní vlastnosti vozidla.

Zanášení pístů a spalovacích prostor

Nejnáchylnější ke vzniku tohoto typu úsad jsou právě moderní motory s přímým vstřikováním paliva, ve kterých častěji vznikají saze (častěji v nich totiž hoří a nedokonale se spaluje celý objem vstřikovaného benzinu). Zbytky nedokonale spáleného paliva se spolu s dalšími látkami připékají ke stěnám spalovacích prostor a ke dnu pístů. Původně hladký prostor se zvrásní, zvětší se jeho plocha, která se následně snáz a rychleji rozpálí.

Výsledkem může být například takzvané „klepání motoru“, detonační spalování, kdy ke spalování nedojde díky svíčce, ale vlivem velké teploty v jiné části spalovacího prostoru. Řídící jednotka situaci řeší tím, že změní časování spalování mimo optimální rozmezí, tím ale sníží výkon motoru a zároveň i účinnost paliva. Už po několika měsících tak řidič nedosahuje při použití běžného paliva plného výkonu a výkon také kolísá.

Karbonové úsady mohou zanášet také písty, ucpávat otvory pro odtok oleje ve stíracích kroužcích, snižovat hybnost těsnicích kroužků v drážkách pístů – válce se tak více a rychleji opotřebovávají.

Při použití benzinu s kvalitním aditivem k zanášení nejen nedochází, ale kvalitní čisticí přídavky v palivu už vzniklé úsady odstraní.

Úsady ve ventilech a sacích kanálech

Stává se vám, že motor na přidání plynu nereaguje okamžitě, ale táhnout začíná až po několika sekundách a často po několika záškubech? Příčinou mohou být mimo jiné úsady v sacích kanálech automobilu, které jsou typické zejména pro motory se zpětným vedením výfukových plynů (označované jako EGR/AGR). Pro tyto typy motorů je tankování benzinu s aditivy, nebo dodatečné přimíchání čisticích složek nutností.

Proč k tomu dochází? Stěny sacích kanálů a talířky ventilů mohou být i v tomto případě pokryté vrstvou úsad. Na těch se může zachytávat palivo a směs ve spalovacím prostoru je chudá. Proto může v extrémním případě dojít až k výpadku spalování. V určitém stádiu spalovacího cyklu pak jsou zachycené části paliva stržené do motoru a dochází k opačnému efektu – palivová směs je obohacená nad ideální poměr.

U vozů s emisním standardem EURO 4 a vyšším toto samovolné obohacení, jehož následkem je zvýšení emisí, rozpozná lambda-sonda za katalyzátorem. Řídicí systém následně reaguje ochuzením směsi, po několika otáčkách ale vyhodnotí, že jde o ochuzení přílišné a palivo opět přidá. Nekonečný cyklus má negativní dopady na chod motoru i na jízdní vlastnosti vozu.

Jak je to s čisticími aditivy v Česku?

Požadavky výrobců motorů na kvalitu paliva a použití čisticích aditiv plní jen minimum benzinů, a to včetně benzinů značkových. Většina společností, které v Česku provozují sítě čerpacích stanic, čisticí přísady do benzinů nepřidává. Případně není schopná doložit jejich účinnost – provedením zkoušek přímo v České republice a s benzinem, který motoristům na českých čerpacích stanicích nabízejí. Cena za aditivovaný benzín je přitom vyšší – často i o několik korun za litr – účinnost často neověřitelná.

Nicméně jakékoli palivo je možné obohatit aditivem – výborné a testy ověřené výsledky má VIF Super Benzin Aditiv. Ve výsledku vás takto obohacené palivo s opravdu účinnými aditivy přijde levněji než tankování značkového paliva, u něhož mohou být účinky sporné.

3.8 / 5 (156x)

Diskuze

Zpět na obsah ⇑