Chcete u nás pracovat? Aktuálně hledáme automechanika na naše servisní centrum v Plzni. více informací
shop roku

Chorvatsko autem: Jak sebe i automobil připravit na cestu?

7.7.2016 12:16

Bezpečnost a finance. Dva hlavní důvody, proč se letos Češi rozhodují pro dovolenou v Evropě a vlastním autem. Loni vyrazilo na dovolenou vlastním vozem 50 % Čechů, letos jich bude ještě víc – zhruba 55 %. K moři nejčastěji míří do Chorvatska, následuje Itálie. Jak na cestu připravit sebe, jak automobil a na kolik vyjde mýtné a dálniční poplatky?

Chorvatsko je po Slovensku druhou nejpopulárnější zahraniční destinací. Nejspíš i proto, že cesta ke břehům Jaderského moře (za příznivých podmínek) trvá průměrně deset hodin. Zradit ale nesmí auto, ani řidič a jeho schopnosti.

Kontrola kapalin před cestou do Chorvatska

Příprava automobilu před dovolenou

Z Prahy do chorvatského Zadaru je to téměř 1000 kilometrů. A zdolat je musí nejen řidič, ale především automobil. Plánujete-li delší dobu servisní prohlídku, neodkládejte ji „až po dovolené“, ale naopak volte termín ještě před cestou. Součástí přípravy před cestou by pak mělo být:

  • Kontrola pneumatik i rezervy

Zkontrolujte nejen stav a nahuštění pneumatik, ale i stav rezervy. Pneumatiky by neměly být „sjeté“ – minimální hloubka dezénu pro letní pneu dle přepisů je 1,6 mm. Čím mělčí dezén, tím vyšší riziko smyku na vodě. Všechny pneumatiky s hloubkou vzorku menší než 4 mm jsou podle nás při jízdě „na vodě“ velmi nebezpečné. A neříkáme to proto, že bychom pneumatiky prodávali. Neprodáváme.

Vyzkoušejte si reakce a ochotu vlastního vozu „poslouchat na vodě“ se sjetou a hned vzápětí s novou pneumatikou. Rozdíl je obrovský. A ani ten nejlepší řidič nedokáže vůz na „sjetých“ pneumatikách řídit, kam je třeba.

Tabu by měly být také zimní pneu, které někteří řidiči takzvaně „dojíždějí“ v letním období. Snáz se přehřívají, kloužou, hrozí jejich defekt a prodlužují brzdou dráhu a zvyšují spotřebu. Představte si, že stojíte u svého nabouraného vozu, který byl neovladatelný kvůli sjetým pneumatikám. Vrátili byste čas a vyměnili je před cestou k moři? A to se stále bavíme jen o zmačkaném plechu. 

Náš tip:
Při kontrole hloubky dezénu pneumatiky kontrolujte jak vnější, tak vnitřní stranu pneumatiky – aby pneumatika fungovala, jak má, obě dvě strany musí být v pořádku. Pokud jsou jednotlivé strany pneu sjeté nerovnoměrně, je velmi pravděpodobné, že bude potřeba seřídit geometrii nápravy.

Větší zatížení vozidla si žádá vyšší tlak v pneumatikách. Při jejich huštění se řiďte doporučením od výrobce. Předepsané hodnoty najdete většinou na víčku od nádrže nebo na sloupku otevřených dveří řidiče. Pokud nemáte rezervu, doporučujeme přibalit i sadu na rychloopravu pneumatik – ač nejsme velkými fanoušky tohoto řešení, v nouzi se může hodit.

  • Kontrola brzdového systému

Při sjíždění z alpských kopců se brzdové destičky rozpálí až na 500°C. Nechte je před cestou zkontrolovat. Zkontrolujte i množství a stav brzdové kapaliny (ta by se měla každé 2 roky měnit, aby si zachovala správný bod varu) a to, zda nikde nevytéká. Indikátorem možných problémů je i propadání brzdového pedálu při jeho sešlápnutí. 

Náš tip:
Pozornost věnujte i rozložení zavazadel. Do kabiny auta zavazadla nepatří, a to ani na plato u zadního okénka. Těžká zavazadla v kufru ukládejte dospod a co nejblíže k nápravě. A vždy počítejte s tím, že se prodlužuje brzdná dráha, zhoršuje akcelerace a zvyšuje spotřeba paliva.

  • Kontrola množství všech kapalin

A jejich doplnění, když je potřeba. Zajímejte se nejen o pohonné hmoty, ale také o brzdovou kapalinu, chladicí kapalinu, množství oleje i náplň ostřikovačů. Přibalte s sebou pro jistotu litr oleje (předejdete situaci, kdy budete stát na benzince v zahraničí a nechápavě kroutit hlavou, kde se tahle cenovka na obyčejné lahvi s olejem vzala) i destilovanou vodu. Zkontrolujte před cestou také hladinu kapaliny posilovače řízení.

Kromě toho zkontrolujte i osvětlení, funkčnost stěračů a ostřikovačů, zkompletujte všechny potřebné doklady a nezapomeňte zkontrolovat i to, že klimatizace funguje tak, jak má.

Správnou péči o klimatizaci jsme popsali i v článku: Léto je tady! Víte, jak pečovat o klimatizaci v autě? 

Pravidla pro dlouhé cesty autem

Cesta autem do Chorvatska je náročná i pro zkušené řidiče. Před cestou se důkladně prospěte (minimum je 6hodinový spánek), během cesty pravidelně zastavujte (optimální jsou pauzy po dvou hodinách, maximem jsou 3,5 hodiny). Zastavte při jakémkoli náznaku únavy. 

Během řízení je nutné pít – každou půl hodinu alespoň pár doušků. Káva se nedoporučuje, stejně tak cigarety, které v malém množství stimulují, ve větším ale naopak tlumí. Po větším jídle nevyrážejte okamžitě na cestu, ale dejte si alespoň 15 minut pauzu.

Náš tip:
Pamatujte, že nejrizikovější pro vznik mikrospánku je čas mezi jednou a třetí hodinou v noci, při rozbřesku a těsně po větším jídle. Statisticky nejkritičtějších je i posledních 30 kilometrů před cílem, kdy si unavený řidič říká: „To už přece dojedu!“ 

Chorvatsko autem - kudy jet

Chorvatsko autem: Kudy a za kolik?

Dopravní špička na trase Česko – Chorvatsko začíná v pátek večer a pokračuje v sobotu, kdy se ráno na cestu vydávají další rodiny. Můžete-li, vydejte se na cestu v jiné dny. Vyhnete se dlouhým kolonám na hranicích mezi Slovinskem a Chorvatskem a pak před prvními mýtnými branami u Záhřebu. K nejpopulárnějším patří tyto tři trasy:

  • Praha – Dolní Dvořiště – Linec – Graz – Maribor – Záhřeb
  • Praha – Hatě – Vídeň – Graz – Maribor – Záhřeb
  • Praha – Lanžhot – Bratislava – Rajca – Szombathely – Goričan – Záhřeb

Slovenskou dálniční známku pořídíte v elektronické podobě na adrese eznamka.sk. Auta do 3,5 tuny zaplatí za 10denní známku 10€. V Rakousku vás stejná známka vyjde na 8,8€ a pokud nechcete řešit její koupi v zahraničí, můžete si koupit rakouskou dálniční známku v Čechách - na pobočkách ÚAMK. Pozor také na to, že v Rakousku jsou zpoplatněné některé tunely (Tauernský tunel na A10, Brenner na A13).

Slovinskem povede jen necelých 60 kilometrů vaší cesty, ale… zdejší dálniční známka vás přijde na 7 dní na 15€ (obvykle tedy musíte koupit dvě). Tato cena platí pro automobily kategorie 2B – do 3,5 tuny a s výškou max. 1,3 metru nad přední nápravou. Opět se dá pořídit na pobočkách ÚAMK ještě než vyrazíte.

Náš tip: 
Chcete-li ušetřit, můžete se vydat po objízdné trase, která vede po komunikacích s označením G, tedy po neplacených úsecích. Podrobný plánek cesty najdete na Google Maps.

Chorvatské mýtné je odstupňované podle 4 kategorií vozidel. Máte-li osobní vozidlo s výškou maximálně 1,9 metru a bez přívěsu, spadáte do kategorie I. – tedy do nejlevnější kategorie. V kompletním ceníku mýtného můžete dohledat, na kolik vás cestování po chorvatských dálnicích přijde.

Abyste se nezdržovali u mýtných bran, plaťte kartou. Brány, u kterých je to možné, jsou označené žlutými cedulemi. Případné kolony u nich postupují rychleji. Platit můžete v kunách i v eurech. Cestu až do cíle – některého z chorvatských letovisek - vám pak usnadní interaktivní mapa chorvatských dálnic, na které najdete benzínky, odpočívadla i popisy sjezdů a nájezdů na dálnici.

3.9 / 5 (6x)

Diskuze

Zpět na obsah ⇑